keskiviikko 3. lokakuuta 2012

Päivä keskellä viikkoa


Sauma keskellä hametta


2 kommenttia:

Varpu kirjoitti...

ootte söpöjä ja liikkeenne maailman söpöin, mutta kaikki tä idylli kärsii pahasti ylihinnoittelusta. Vaikka kuinka ois hauska ja hispsteri hapsuvaimari ei siitä paria euroa enempää hullukaan maksa jos on selvästi fiskars-jälkeä... samoin vajaa kakskymppiä on auttamattoman liikaa nuppusesta paidasta, vaikka se onkin ihana, urbaani ja pehmonen... oletan ja toivon että mietitte aina miten paljon itse oisitte valmiit maksamaan vaatteesta, mutta miettikää toisenkin kerran jooko. Ellei puolet tuotosta mene Afrikan lapsille, ja jos menee niin mainostakaa tätä hyvyyttänne vähän kovemmin. Oisin kartuttanu teiän kassaanne jo useilla kympeillä, jos saisin sillä hinnalla enemmän kun yhen koltun. Mutta muuten ootte söpöjä ja ihana on putiikkinne!

Retrobot kirjoitti...

Hei Varpu ja kiitos kommentistasi. Mukavaa, että pidät putiikistamme ja onahan se mukavaa, että joku pitää meitä söpöinä!

Hinnoittelu on haastavaa ja olemme painineet asian kanssa ensimmäisestä päivästä lähtien. Koska käytettyä tavaraa saa niin monenlaisesta paikasta ja niin moneen eri hintaan, voi kuluttaja ymmärretysti ihmetellä, mistä hinta todellisuudessa koostuu. Saanemme siis avata joitakin asioita, jotka väijyvät hinnoittelun takana.

Saamme hieman lahjoituksia, mutta noin 99 prosenttia kaikesta myymästämme ostamme itse. Emme siis saa myymiämme tuotteita ilmaiseksi kuten esim. UFF ja Pelastusarmeija, joiden valikoimat koostuvat täysin lahjoituksista. Hankinta aiheuttaakin usein kuluja, kun matkaan lähdetään esim. autolla. Koska olemme yksityinen yritys, maksamme kaikesta tuotosta myös veroa. Yksityishenkilöt, jotka myyvät tavaraansa esim. kirpputoreilla tai huuto.net-tyyppisissä palveluissa saavat rahat verottomina, puhtaana käteen. Ymmärtääkseni hyväntekeväisyystahoilta ei myöskään peritä veroja. Hankintakulut ja verot ovat kaksi suurinta hinnoitteluun vaikuttavaa tekijää.

Liikkeemme pitäminen syö rahaa myös monella muulla tavalla. Maksamme liiketilasta keskustaliiketilan vuokraa. Lisäksi maksamme sähköstä, vedestä, soittamastamme musiikista (Teosto- ja Gramex-maksut), nettiyhteydestä, maksupäätteestä, korttimaksumahdollisuudesta, puhelimesta, pankkipalveluista, kirjanpidosta, vakuutuksista ja monista muista asioista (siivoustarvikkeista nappeihin ja kuittirullista pyykinpesuaineisiin). Näiden kulujen päälle tulevat yleensä vielä palkat, joita emme tällä hetkellä nosta laisinkaan. Toistaiseksi teemme siis työmme vain tekemisen ilosta, jokainen meistä käy putiikin ohella muissa töissä tienaamassa palkkansa.

Kulumme ovat siis yksityishenkilöön tai hyväntekeväisyysorganisaatioon verrattuna huomattavasti suuremmat. Kuten kaikissa palveluissa, asiakas ei maksakaan ainoastaan tuotteesta vaan koko palvelusta. Samasta syystä kakkupala maksaa kahvilassa 4,5€, vaikka sen raaka-aineet maksaisivat alle euron, ja matonpesusta saa pulittaa moninkertaisen hinnan kulutettuun pesuainemäärään verrattuna. Meidän kohdallamme etsimme tuotteen, kuljetamme sen myymälään, pesemme ja mahdollisesti kunnostamme sen, silitämme vaatteet, hinnoittelemme ne, laitamme ne esille myymälään Turun keskusta-alueelle, palvelemme asiakasta, rahastamme ja pakkaamme tuotteet mukaan. Koska jokainen askel maksaa, emme mitenkään voi myydä toppia kahdella eurolla. Itse asiassa moni helsinkiläinen on pitänyt Retrobotin hintatasoa edullisena verrattuna pääkaupunkiseudun vastaaviin liikkeisiin – riippuu aina siitä mihin vertaa!

Jotkut tuotteet, esim. designer-vintagevaatteet tai huonekalut, ovat myös aidosti arvokkaita ja siksi tyyriimpiä.

Retrobotin kaltaisia yksityisiä second-hand-liikkeitä (esim. VintagEija's, BOB's, Boutique Minne, Art & Design, Evergreen Garderobi) on Turussa vain muutama. Hintamme ovat melko linjassa heihin, mutta jos vertailukohtana pitää ainoastaan Pelastusarmeijan kirppistä ja kierrätyskeskusta, saattaa vaikuttaa siltä, että hinnoittelumme on poikkeavaa.

Retrobotissa me pyrimme valikoimaan tuotteemme tarkoin, nyppyisiä vaatteita emme toki halua putiikissamme pitää, sillä eihän kenenkään pitäisi joutua käyttämään huonolaatuisia vaatteita, olipa ne ostettu mistä hyvänsä. Pahoittelut siis sitä, jos sellainen on tullut rekillä vastaan. Virheitä ja erehdyksiä varmasti sattuu meillekin.

Toivottavasti tämä valaisi hieman asiaa. Kuten alussa jo totesimme, on hinnoittelu aina työlästä. Pyrimme olemaan reiluja, mutta kuitenkin niin, että lappua ei tarvitsisi laittaa luukulle.